Výprava do Chlumu

12.05.2013 07:55

Nedávno jsem se s kamarádem dvakrát vypravil do Chlumu nad Malší v blízkosti Ločenic. Myslím, že fanoušci tektitů už tuší, proč jsme se sem vypravili. Jeli jsme autobusem na vltavíny. Ve Chlumu je totiž pískovna, ve které se vltavíny nachází (resp. ve štěrkopíscích, které se tu těží). V této pískovně se dokonce vltavíny přímo těží. 

Nejprve jsme šli přes pole, na kterém jsme se pozorně dívali, ale nález se nepoštěstil. Potom jsem procházeli lesem. Tomu se ale už les říci nedá, protože je od nelegálních kopáčů rozkopán tak, že pomalu "není kam šlápnout". Nás ale pořád lákala pískovna a tak jsme se k ní šli podívat. Dovnitř jsme ale nešli, protože se jednak pracovalo a také mají v pískovně hlídací psy, prostě jsme nechtěli riskovat. Vystačili jsme si s kačírky, které se nachází na příjezdových cestách okolo pískovny. Jak tu vlastně ta těžba vltavínů funguje? Domnívám se, že to vypadá takto: v pískovně vytěží písek, který projíždí přes síta a zrna o malých rozměrech (dejme tomu, že maximum asi 2,5cm) přes síta propadnou. Ta se potom vyváží pryč. Větší zrna jedou po páse dále a tam pak stojí třídiči, kteří pozorují pás a vybírají z něj velké vltavíny.

 

Domníváme se, že kačírky, ve kterých jsme hledali už tímto sítem propadly. Přesto jsme i při první výpravě slavili úspěch. Já jsem našel pět vltavínů a kamarád deset, to je na začátečníky docela pozoruhodné. Pravda, jsou to vltavíny o velikosti asi 0,5x0,5cm, ale vltavíny to jsou. Při druhé výpravě tomu nebylo jinak, ale mně se podařilo najít vltavín o velikosti asi 2x1,5cm. Byl to největší vltavín, který jsme tu našli.

Vltavíny ale nejsou to jediné, co zde můžeme najít. Můžeme tu najít poměrně slušné záhnědy a křišťály (a to i v krystalické formě), a hematitové konkréce (jako např. Hosínské koule).

Vltavíny mě opravdu nadchly a už se těším, že se na ně s kamarádem zase někdy vypravíme.